0M MATS WESTLING
Enskede, Stockholm, 60-tal. Beatles lägger världen under
sina fötter och en mängd andra band världen över
hänger på. Dock matas Mats från första andetaget
av en helt annan musik. Ella Fitzgerald, Nina Simone och Bille Holiday
är namn som han tidigt kommer i kontakt med. Mamma Anita är
jazzsångerska och sjunger på ställen som Nalen och
Bal Palais. På sistnämnda klubb träffas dessutom
Mats föräldrar och till tonerna av
cry me a river kommer en Mats Westling till världen.
Familjen flyttar efter några år till Göteborg, eller
närmare bestämt till Partille där ny skola och kompisar
väntar. Att prata med Stockholmsdialekt i Göteborg vid den
tiden var inte ballt, på band spelar Mats in sig själv
och övar på sin Göteborgska. Han börjar att spela
piano men går över till gitarr, och i tolvårs åldern
bildar han sitt första band kallat The Devils. Målade
som bandet Kiss och med Tandberg bandspelaren på högsta
volym blev de kungar på skolfesten. På stereon spelades
hårdrock med Deep Purple, Led Zeppelin och Black Sabbath.
Under högstadiet tröttnar Mats rejält på Partille
och dess invånare och börjar söka sig till stan och
andra musiker. Mats bildar bandet Interpool tillsammans med Mats Claesson.
Musiken som gällde vid den här tiden var jazzrock med divers
influenser, det skulle vara svårt och starkt. Det spelades på
ställen som Sprängkullen, Kulturhus etc. Sida vid sida med
band som Attentat, Slobobans, Kaj Martin och Stick, Säpo m fl.
Det bubblade bra under slutet av 70 talet.
Åren
går och i början av 80 talet upptäcker Mats bl a Bowie
och Roxy Music. En ny värld öppnar sig, balla kläder
och smink blir en del av vardagen. Mats får förfrågan
att gå med i gruppen Strasse och att åka till London några
veckor senare för skivinspelning. Han svarar ja och en intensiv
period inleds. Under denna tid gör Mats lumpen och det blir stora
miljö skillnader. Från skogen till Londons musikliv och
sedan tillbaks till skogen. Midge Ure från gruppen Ultravox
producerade plattan och under en av kvällarna kom Phil Collins
och hälsade på. Så här skall det vara tänkte
Mats och åkte med. Efter några kul år splittras
Strasse och Mats bildar tillsammans med Kaj Zack gruppen Attaboy där
han gör sin debut som sångare.
Westling
skriver låtar för fullt och
Attaboy spelar på några av de otal klubbar som besöktes.
Veckan kunde se ut så här:
Måndag: Måndax på Åtta Glas.
Tisdag: Wai Kikki på New Yaki.
Onsdag: Gamle Port.
Torsdag: Yaki Da. Fredag till Söndag var man givetvis på
Bacchus. Attaboy fick erbjudande om ett skivkontrakt i London men
valde att skriva med Svenska WEA istället. Låten Land
of glory blev en radiohit vilket medförde en stor mängd
spelningar runt om i landet. Med stelt sprayat hår och med sminket
i ordning blev bandet nominerat till ett av de snyggaste banden i
Sverige enligt Vecko Revyn och Westling blev i tidningarna kallad
för Västkustens Joey Tempest. Oj, oj, oj. Attaboy splittras
ett par år senare och Mats går sin egen väg.
Det har nu hunnit att bli 90 tal och frisyren har dämpats, men
inte spelglädjen. Tillbaka i studion, denna gång med andra
musiker spelar Mats in material för en ny platta i eget namn.
En sen kväll på krogen stöter han på en kompis
från Frankrike. Mats berättar om nya låtarna och
kompisen berättar om en manager i Paris som han känner.
Med nya låtar i bagaget går resan till Paris. Westling
och kompisen bor i managerns hus men märker redan första
kvällen att det inte känns helt seriöst, de blir bjudna
på en stor mängd Calvados och sedan kom avtalet fram, de
beslutar sig för att rymma. Sagt och gjort ger de sig ut i den
Franska natten och tar in på hotell. Dagen efter går de
till en av Paris största studios Studio De La Grand Armeé
för att kopiera band. Medan musiken spelas kommer en man fram
och gör grabbarna sällskap. Mannen har jobbat på ett
stort skivbolag och är nu manager. Tilläggas måste
att vid denna tidpunkt hade Mats inga som helst pengar kvar, inte
ens till hemresan.
Mannen erbjuder ett skivkontrakt med Grand Armee Records och bokar
genast in Mats på ett av de finare hotellen på Champs
Elysée samt fri mat och dryck på en trevlig restaurang.
Dessutom såg avtalet bra ut. Mats hämtar musikerna från
Göteborg och tillbringar nästan
ett halvår i Paris. Det spelas in ett album. Att jobba som Svensk
artist sjungandes på Engelska vid denna tidpunkt var dock inte
så bra och dessutom var det allt för stressigt.
Mats åkte hem till Sverige igen.
Telefonen ringer när Mats sitter och äter en sen middag.
Han får förfrågan om han vill sjunga i en balettmusikal.
Han ser bilden framför sig och frågar Hur då
menar ni?
Under en säsong sjunger Mats Westling och Cecilia Wennersten
i en föreställning som heter The cradle will rock.
Det var fulla hus, bra press och de behövde inte dansa.
Under
en spelning i Halmstad något år senare kommer en kille
fram i pausen och tycker att Mats skall ta kontakt med skivbolaget
han jobbar för. Nya låtar spelas in med frenesi, inspiration
och även en del aggression. Det sistnämnda p g a ett avslut
av ett mycket kaotiskt förhållande. Westling åker
till Stockholm och skriver skivkontrakt med Lionheart Records. Under
denna period skriver han även låten In the garden
som handlar om en vilsen tjej i en stor värld. Skivbolaget jublar
och den släpps som första singel. In the garden
blir en radiohit och spelas mycket. Mats gör ett flertal TV framträdanden
och syns i många sammanhang mellan 96-98. I samma veva skriver
Westling även låtar till Jill Johnson och står på
scen med henne när hon vinner svenska uttagningen till Melodifestivalen
och finns även med i finalen i Birmingham. 1996 passade Mats
på att gifta sig med Madeleine.
Låtarna When Johnny sold his saxophone och Sorry
släpptes också som singlar men när det var dags för
albumet fick skivbolaget kalla fötter. Vi behöver mer muskler
sades det när förhandlingarna med skivbolaget Universal
inleddes. Mats skriver ytterligare kontrakt och en tid senare är
plattan ute i handeln. Skivan heter Weekend och fick ett
hyfsat mottagande
trots misstaget att släppa den så pass långt efter
hitsingeln. Vad faan gör man!
Mats
gick vidare! Rätt in i väggen!! Att tappa tron på
det man älskat i hela sitt liv är inte roligt. Han var sjukskriven
i flera månader och släppte allt som hade med musik att
göra. Blotta tanken på att bli lovad guld och gröna
skogar av människor som allt för länge stirrat sig
blinda på utländska topplistor gjorde honom matt. Hela
resonemanget om hur man bör göra eller inte göra, hur
man bör se ut och inte. Hur kan skivbolagsindustrin se ut som
den gör om alla har koll. Hmmm! I skuggan av allt detta börjar
Westling efter en period att skriva, helt förut-sättningslöst.
Första låtarna som kom fram var Osårbara
och Saga Utan Slut. Låtarna är trots sinnesstämningen
positiva och livsbejakande.
Att skriva på Svenska blev nu helt naturligt, Mats ville att
allt verkligen skulle gå fram. Känslan att få blotta
sig själv på detta sätt var det bästa han varit
med om. Med små baby steg började en ny och spännande
resa mot okänt mål. Mats testade sina nya låtar på
små singer/songwriter pubar. Att sitta och sjunga öga mot
öga med sin publik gav mersmak men denna gången skulle
allt ske på annat sätt. En kväll på krogen Sjöbaren
i Haga, där han bor spelar gruppen YaYaMen. Mats har hört
dem förut och känner killarna lite grann, men denna gången
hör han dem som för första gången. Deras sound
skulle bli perfekt till de nya låtarna. Sagt och gjort frågade
Mats om de var intresserade av att spela med honom. De svarade ja
och samarbetet hade startat.
Vis
av tidigare erfarenheter vill Mats börja med att göra en
serie spelningar. Mats och killarna stiger in i replokalen och stannar
där ett bra tag. De spelar på några ställen
och känner sig efter en tid redo att gå in i studio. På
ett klassiskt och levande sätt börjar de att spela in vad
som skall bli albumet
13 rätt. Mats har hela tiden sett
låten Osårbara som en duett men frågan
var med vem. Låten skickas till Agneta Sjödin som är
en gammal vän till Mats och som även sjungit på fritiden.
De båda hade flera gånger genom åren talat om att
göra något tillsammans någon gång, och nu var
det dags. Parallellt med skivinspelningen skriver Mats musik som aldrig
förr. Låtarna En känsla av sol och Måste
börja sluta tillhör dem som kom till då. Westling
fattar även beslutet att ge ut musiken på eget skivbolag.
Det var som någon sa skall det hända något
får man väl göra det själv. Detta beslut innebar
en själslig befrielse men också ett tufft jobb att få
ihop pengar.
Mats kontaktade ett bra promotionbolag och en bra distributör.
Resten fick han och Madeleine sköta själva. I september
2004 släpptes Osårbara som singel och det blev
tummen upp både från radion och viss press. Saga
utan slut släpptes som singel i Januari 2005 och fungerade
ännu bättre. Att radion tog till sig Mats musik på
detta sätt gjorde honom otroligt glad och stolt. Singlarna låg
i nästan ett halvår i toppskiktet på mest spelade
P4 Sverige!! Hurra!!
16
Februari 2005 släpptes albumet
13 rätt ut i handeln.
Mats Westling & YaYaMen höll release partyn på Victoria
i Stockholm, Jazzhuset i Göteborg, Hotell Oscars Varberg och
på Mårtens Krog i Uddevalla. Morgon efter partyt i Stockholm
medverkade Mats Westling och bandet i TV4´s morgon tv. Framträdandet
gick bra med det var en snurrig morgon. Mats hade glömt kostymen
men fick låna Leif Borks kostym. Den var helt ny och förmodligen
inte provad gissar vi.
Jättebra reaktioner på plattan har inneburit ett hektiskt
men jätteroligt år för Westling. Spelningar, P4 Live,
Radio och TV. De spontana mailen från människor som känner
igen sig i texterna och vill höra mer gör honom riktig glad.
Det är väl bara att konstatera att ju äldre men blir
desto mer (förhoppningsvis) har man att säga. Åsikten
delas tyvärr inte av vissa recensenter som tydligen tycker att
man skall sluta ge ut skivor när man fyllt 30 år. Nåväl,
dom lär väl sig också, får vi hoppas!
Trots att Mats genom åren spelat in flera skivor känns
albumet
13 rätt som det första och det har definitivt
gett mersmak. Han håller på och skriver för fullt
inför nästa platta när han inte gigar förstås
.
Ps Gå och lyssna när han spelar, han kör några
helt nya låtar också Ds
|